Temat: Motywacja
Pytania pomocnicze do dyskusji oraz do pracy własnej:- Co rozumiesz pod pojęciem "motywacja"?
- Co działa na Ciebie motywująco? Co działa na ciebie pobudzająco, zachęcająco do działania?
- Czy można motywować negatywnymi bodźcami, np. straszeniem, karą itd? Czy jest to na dłuższą metę skuteczne i w jakim zakresie?
-
Co działa na Ciebie zniechęcająco?
(wątek demotywatora) - Jak strach przed cudzym gniewem i krytyką wpływa na twój zapał?
- Czy przeżywasz swe życie w pozycji ofiary? Jeśli tak, to jak to wpływa na twoją zdolność do motywowania się?
- Czy potrzebujesz nieustannego dopływu pochwał, aprobaty i uwagi, by mieć motywację do działania?
- Czy zdenerwowanie niweczy twój zapał / chęci?
(uzależnienie od zdenerwowania) - Czy jesteś dla siebie surowym krytykiem i jak to wpływa na twoją motywację?
- Czy żyjesz z kimś jako osoba współuzależniona? Jeśli tak, to jak ta sytuacja wpływa na twoje codzienne działania i chęci?
-
Czy wg ciebie motywacja jest stała, czy się zmienia?
(czynniki motywujące, intensywność oddziaływania, czas) - Czy poczucie energii do działania to jest to samo co motywacja?
-
Jak rozumiesz słowo
zapał
?
(zapał - stan uniesienia, podniecenia, entuzjazm) - Czy zapał a chęci do działania to jest to samo? Czy można mieć chęci do działania na poziomie intelektualnym, ale jednocześnie nie doświadczać entuzjazmu?
- Czy owy stan uniesienia emocjonalnego jest zawsze konieczny do tego, by skutecznie realizować jakieś plany? Czy jest słuszne oczekiwać, że zapał będzie nam na tym samym poziomie intensywności towarzyszył przez cały czas projektu? Czy niepotrzebnie oczekujemy euforycznego entuzjazmu, by zacząć i kontynuować zadania?
-
Jak możemy w sobie wzbudzać chęci do działania?
(motywy, aspiracje, zainteresowania, hobby, nastawienie) - Czy silniejsza motywacja jest zawsze lepsza? Czy np. pobicie ucznia to dobry sposób do nakłonienia go do uczenia się z własnej woli i chęci?
- Jak twoje oczekiwania wyników wpływają na twoją motywację i energię do działania? Czy twoje oczekiwania rezultatów są adekwatne do twoich osobistych możliwości i obiektywnych okoliczności ograniczających twoje działania?
- Czy przeżywasz frustrację, gdy nie możesz osiągnąć swoich zamierzonych celów, bądź przerywasz z powodu braku entuzjazmu zadanie przed czasem?
- Czy frustracja przeżywana w trakcie realizacji projektu może nakłonić cię do przerwania zadania? Czy pierwsze przeszkody nawet małe, które napotykasz na swej drodze rujnują twoje zamierzenia i osiągnięcie celów? Czy jesteś wytrwały w dążeniu do celu nawet w stanie przeżywania frustracji?
- Jak podtrzymywanie motywacji wpływać mogłoby na twoją wytrwałość? Czy potrzebne jest zmienianie bodźców i motywatorów przy dłuższym czasowo zadaniu?
Materiały pomocnicze:
motywy - czynniki wewnętrzne pobudzające osobę do działania i ukierunkowujące aktywność
motywacja poznawcza - to zainteresowania, hobby, pasje
motywacja społeczno-ideowa - to postawy światopoglądowe i nastawienie, inspiracja religijna, filozoficzna, a nawet polityczna
motywacja szkolna, zawodowa
odkrycia psychologiczne - im trudniejsze zadanie tym bardziej umiarkowana powinna być motywacja, by nie powodować efektu słomianego zapału.
Nasze (nieadekwatne) oczekiwania są źródłem naszych frustracji