Pytania pomocnicze do dyskusji oraz do pracy własnej.
Jak reagujesz na osobę, która jest stale, na każdym spotkaniu, monotematyczna?
Jak reagujesz na kogoś kto przy niemal każdej rozmowie narzeka na swój los, na swego pijącego męża? Czy stronisz / oddalasz się od takiej osoby?
Jak czujesz się w rozmowie z osobą, ktorą znasz już dłużej, a która nigdy nie mówi o swoich uczuciach, stanach wewnętrznych, tylko intelektualizuje? Czy taka osoba nadaje się na przyjaciela, partnera, męża, żonę?
Jak czujesz się w kontakcie z osobą, która stale trzyma Ciebie na fizyczny dystans, nigdy nie dotyka ani nie pozwala się dotykać?
Czy osoby, które są nietaktowne, łamią konwenanse, są jawnie krytykanckie np. względem jednej z płci, będą mieć przyjaciół?
Czy plotkarze obsmarowujący kolegów czy byłych partnerów nie będą zrażać do siebie potencjalnych nowych znajomych i partnerów?
Czy osoby wcinające się w słowo są atrakcyjne towarzysko?
Co się dzieje w związku lub ze znajomością, gdy ten co zawinił nie potrafi przepraszać?
Jakie znasz różnice w rozmowie między przeciwnymi płciami? Kiedy utrudniają one porozumienie się?
Dwa rodzaje ludzi pozostają w samotności: ci, którzy za duzo pieprzą, i ci którzy za dużo słodzą.
Propozycje ćwiczeń na mityng warsztatowy
Dobierzcie się w pary. Stańcie lub usiądźcie do siebie plecami. Następnie niech wszystkie pary równoczesnie na głos spróbują drugiej osobie w parze w ciągu kilku minut opowiedzieć coś ważnego / istotnego z własnego życia. Zwróćcie uwagę na odczucia związane z brakiem kontaktu wzrokowego z rozmówcą oraz rozpraszającym hałasem obok. Czy w takich warunkach da się rozmawiać o czymś ważnym? Jakie wyciągacie wnioski dla siebie?
Dobierzcie się w parę. Niech jedna z osób w parze spróbuje przekazać jakiś istotny komunikat drugiej osobie (np. o tym że stracił pracę, nie ma z czego żyć lub dziecko uległo wpadkowi itd). W tym czasie druga - słuchająca strona niech stoi w większej odległości, ustawia się bokiem, ucieka wzrokiem np. w telefon, daje oznaki zniecierpliwienia bo jest zajęta czymś innym dla siebie ważnym itp. Potem niech role się odwrócą. Zwróćcie uwagę na odczucia w tej rozmowie. Czy w takich warunkach da się rozmawiać o czymś ważnym? Czy odnaleźliście się w swoim życiu w podobnej sytuacji, jako strona „dobijająca się” bądź też jako strona „zbywająca intruza”? Jakie wyciągacie wnioski dla siebie?
W tym ćwiczeniu chodzi o to, by dostrzec niejednoznaczność słów oraz frazy towarzyszące nadające ton calej wypowiedzi, którymi się posługujemy. Spróbujcie znaleźć frazy wieloznaczne, np. z wyrazem „możesz”. Słowo możesz może wyrażać zaproszenie, opcję do wybrania, przyzwolenie a nawet żądanie, np. „
możesz się poczęstować”, „możesz tu usiąść sobie” (zaproszenie, opcja -„częstuj się, usiądź tu lub tam proszę”), „możesz w końcu siąść?” (zniecierpliwienie, żądanie - „co tak sterczysz nade mną, jak kat”). Czy umiesz odczytywać dobrze różne formy intonacyjne? Czy zdarzyło Ci się wadliwie odebrać czyjeś intencje? Czy też ktoś odebrał twoje intencje niezgodnie z twoim zamysłem? Czy użyłeś jakiejś frazy zbyt skrótowo, co sprowokowało nieperozumienie?